Haluatko tehdä liikunnasta tavan? 

Tule mukaan kurssille, jolla opit yksinkertaiset ja toimivat työkalut uuden tavan luomiseen. Tammikuussa 2017 alkava kurssi on ensimmäinen laatuaan, siksi tarjoamme sen ilmaiseksi! Tule mukaan vaikuttamaan kurssin kehittämiseen ja opi samalla itsellesi koko elämän kattava uusien tapojen luomisen taito. Mukaan mahtuu 10 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. 

Kenelle kurssi on tarkoitettu?

Etsimme mukaan työssäkäyviä aikuisia, jotka eivät liiku lainkaan tai liikunta on hyvin epäsäännöllistä. Tärkeää on, että sisäinen halu säännölliseen liikkumiseen löytyy! Ehkä olet joskus liikkunut, mutta tapa ei ole jäänyt. Isompaa tavoitetta ei tarvitse olla. Kurssilla kenestäkään ei ole tarkoitus tehdä maratoonaria tai jumppapirkkoa. Ei ole väliä mistä lajista pidät tai paljonko ehdit tai haluat liikkua. Kurssilla keskitymme säännöllisen liikkumisen tavan oppimiseen.  

Missä ja milloin?

Ensimmäinen pilottikurssi starttaa sunnuntaina 22.1.2017. Tapaamme tammikuisessa Helsingissä ja laitamme parituntisessa sessiossa kurssin alkuun. Tarkempi kellonaika ja tapaamispaikka sovitaan myöhemmin. 

Kurssi kestää neljä viikkoa. Tapaamme livenä myös toisen kerran, kurssin kolmannella viikolla, sunnuntaina 12.2.2017. Kurssiviikoilla kaksi ja neljä saatte materiaalia videoiden muodossa ja lopputapaaminen järjestetään verkossa yhteisesti sovittavana ajankohtana. 

Kurssitehtävien suorittaminen ei vie päivästäsi paljoa aikaa. "Videoviikkojen" materiaalien läpikäynti vie noin tunnin ja tehtäviin vastaaminen tai uusien tapojen hiominen ja pohtiminen viitisen minuuttia per päivä. Tähän toki päälle se aika, jonka haluat viettää liikkuen! Kurssi lähtee liikkeelle noin 30 sekuntia kestävistä päivittäisistä tavoista. 

Vaikka kurssi onkin ilmainen, on ilmoittautuminen kuitenkin sitova. Ilmoittaudu siis torstaihin 15.12. mennessä BUTTON!

Kurssiviikkojen teemat

Jokainen kurssiviikko vie uusien tapojen oppimisen tematiikkaa pidemmälle. Punaisena lankana koko neljän viikon ajan kulkee kuitenkin omien uusien liikuntatapojen suunnittelu, harjoittelu ja hiominen. 

1. viikko: Uusien tapojen luominen on taito

  • Tapojen luomisen perustyökalut

  • Laaditaan oman muutoksen resepti

  • Miten uutta tapaa harjoitellaan

  • Miten arki, viikonloppu ja lomat eroavat toisistaan

2. viikko: Surffaa motivaatioaallolla!

  • Mikä on motivaation rooli liikuntatavan muodostamisessa

  • Miten omaa muutosreseptiä muokataan

  • Miksi pitää muistaa juhlia

3. viikko: Hyödynnä supertavat

  • Mitä ovat supertavat

  • Mitä tehdä kun elämä vyöryy yli

  • Miten pitää uusi tapa elossa

4. viikko: Summa summarum

  • Mitä opit itsestäsi ja tavoistasi

  • Miten voit hyödyntää oppimaasi myös muilla elämän alueilla

  • Laajennetaan ymmärrystä pysyvän muutoksen tekemisestä

Kouluttaja Riitta Mettomäki

Moikka! Mä olen Riitta ja toimin kurssia tarjoavassa Franklyssä yrittäjänä. Olen palvelumuotoilija ja erityisen kiinnostunut tutkimaan miten positiiviseen toiminnan muutokseen tähtäävistä tuotteista ja palveluista voisi suunnitella helpompia meille kaikille. Maailma on täynnä erilaisia applikaatioita ja tingelstangeleita, jotka toimivat hetken, mutta ne eivät oikein tartu. Sitä mä etsin tällä kurssilla: miten tehdä liikunnasta tapa niin, että se tarttuu ku tuore purkka tennarin pohjaan kesäkadulla! Koska tällaisia asioita ei voi kehittää vakuumissa vain oman työpöydän ääressä, tarvisin siihen sun apua. Tule mukaan kurssille oppimaan ja kehittämään! Tammikuussa alkava kurssi on ilmainen, sen jälkeen seuraavat kurssit ovatkin jo maksullisia. 

Olen opiskellut käyttäytymisen muutosta edistävää Behavior Designia Stanfordin yliopiston professorin BJ Foggin johdolla. Behavior Design on soveltavaa psykologiaa ja siinä yhdistyvät psykologian ja muotoilun parhaat toiminnan muutoksessa auttavat tiedot ja tekniikat. 

Suhtaudun uusien taitojen luomiseen niin, että se on taito, jonka kuka tahansa voi oppia. Turhaudun tulisesti, kun näen mediassa ja hyvää tarkoittavissa hyvinvointipalveluissa tietoa, joka ei auta muutoksen tekemiseen elämän pyörteiden keskellä. Kyse ei ole siitä onko sinulla tarpeeksi kova motivaatio ylläpitää uutta juttua 21, 28 tai 66 päivää, vaan kyse on siitä, että sinulla on oikeat työkalut uusien, itsellesi sopivien tapojen suunnitteluun. 

Voinko tulla kurssille, jos haluan eroon jostakin huonona pitämästäni tavasta? 

Kurssin idea on luoda uusia, positiivisia tapoja. Emme yritä murtaa vanhoja, ehkä huonoiksi leimattuja tapoja, sillä se prosessi on erilainen. Kurssin filosofia on keskittyä hyvään ja tarjota työkalut positiivisen muutoksen luomiseen. Vähitellen sen vaikutus leviää. 

Valmentaako kurssi minua ensi kesän puolimaratonille? 

Ei. Lupaan, että et voi kurssin jälkeen retostella lähipiirillesi suurta muutosta. Kurssin aikainen muutos ei tule olemaan luokkaa: "Kuukausi sitten en liikkunut yhtään, nyt kävelen päivittäin 10 000 askelta". Jos näin käy, olen epäonnistunut kouluttajana! Sen sijaan pyrin parhaani mukaan tarjoamaan sinulle välineet, joiden avulla saat aikaan suuren muutoksen – ajan mittaan. Mutta jos kaipaat suurta muutosta nopeasti, tulet pettymään. 

Mitä tapahtuu kurssin jälkeen? 

Sinä jatkat toivottavasti kurssilla laoitettujen tapojesi harjoittelua, vaalimista, muokkaamista ja uusien suunnittelua. Kyselen sinulta vähitellen harventuvalla tahdilla noin puolen vuoden ajan mitä kuuluu, jotta voin oppia lisää kurssin vaikutuksista.  

Hmm, mielessä olisi vielä monta kysymystä. Mistä voisin saada lisätietoa?  

Mahtavaa, kysy pois, se ilahduttaisi mua kovin! Jos haluat laittaa sähköpostia, on osoite riitta@frankly.fi. Voit aivan yhtä hyvin myös soittaa, laittaa tekstarin tai vaikka WhatsApp-viestin. Silloin numero on 040 7675678. 

Miten toimia, jos haluan osallistua kurssille? 

Jee, tervetuloa! Voit ilmoittautua sähköpostilla osoitteeseen riitta@frankly.fi. Laita mukaan yhteystietosi. Saman homman voit tehdä myös oheisella LOMAKKEELLA. Sitten ei muuta kuin kalenteriin ensimmäinen tapaaminen sunnuntaina 22.1.2017 ja hyvillä mielin joulun odotuksen pariin. Ilmoitan tarkemmat tapaamisaika- ja paikkatiedot tammikuun alussa. 

© Riitta Mettomäki / Frankly. Y: 2029976-7